Den v Polsku (Kudowa-Zdrój)

Krásný den, milé čtenářky.

Ve čtvrtek brzy ráno jsme vyjížděli autobusem plným lidí z Teplic směr Polsko. Cílem naší cesty bylo příhraniční lázeňské městečko Kudowa-Zdrój, které leží kousek za Náchodem.

Cesta byla primárně kvůli nákupům, s čímž se 99% autobusu ztotožnilo. Já jela jako doprovod své mamky, a jelikož ani jedna z nás nákupům příliš neholduje, braly jsme cestu jako poznávací výlet.
Po příjezdu do Kudowy se veškeré osazenstvo rozprchlo na místním tržišti. Tržiště jsme s mamkou prošly ani ne za hodinu a poměrně rozladěné jsme řekly, že na tohle nemáme. Poměrně špinavé, chaotické, smíšené až folklorně vyhlížející stánky byly přeplněné levným zbožím a na každém kroku vás obtěžoval dotěrný prodávající, který vám tvrdil "že panince bunda na zimu prostě bude slušet". Tak takhle ne. Nakoupily jsme pouze nějaké potraviny, jako např. sýry a vydaly se do městečka.

Samý okraj města nás příliš neuchvátil. Starší zástavby, neudržované zahrady a kolemjdoucí vypadali jako by zamrzli v 70. letech. Po chvíli chůze jsme došly k Biedronce, což je typická síť supermarketů v Polsku (asi jako naše Penny). Za ní se nacházel malý a pěkný zelený park s několika zajímavými sousošími a nad parkem na kopci se vršil moderně a luxusně vyhlížející hotel Kudowa. Šly jsme tedy tímto směrem a rázem se ono nedobře vyhlížející prostředí změnilo na velice pěkné.
Směrem do centra už jsme potkávaly pouze opravené, udržované a krásné hrázděné domy (německý vliv) a samozřejmě novější luxusní vilky. U vily Grunwald jsme se zastavily a fotografovaly si její architekturu, když v tom vyšel ven pán, který se s námi dal do řeči. Rozumět a dorozumět se s Polákem není problém, a tak jsme po pár minutách byly pozvané na prohlídku vily, ze které se nakonec vyklubal luxusní lázeňský a wellness prostor, který si můžete dohledat pod názvem Zdrojowy inkubator. Pán (nejspíše majitel) byl velice milý a pověděl nám něco více o městě, o lázeňské historii Kudowy, o jejích horkých pramenech a nemocech, které se zde léčí. Popsal nám, kde najdeme památky a následně se s námi rozloučil. Velice příjemné setkání. :)

Vyrazily jsme tedy do zóny Park Zdrojowy, kde se nachází kolonáda, lázně, zámeček, divadlo, jezírko, kostel s kostnicí a mnoho dalších zajímavostí a pamětihodností. Celý park a každou jeho část jsme si prošly a nafotily. Nakoupily si suvenýry v infocentru a odebraly se směrem k divadlu, kde jsme narazily na rozkošnou cukrárnu, a tak se rozhodly pro pausu u kávy a zmrzlinového poháru.
Prostředí bylo úžasné a slečna za barem velmi milá a přátelská. Vyšla vstříc naší bezlepkové dietě a připravila nám tak úžasné poháry, že na ně budu ještě dlouho vzpomínat.
Po menším občerstvení jsme se vypravily zpět do parku a po úbočí kopce vystoupaly ke kostelu, který se nad Kudowou tyčí. Kostel byl zavřený, ale byl od něj hezký výhled na město a jezero. Za městem se také nachází spousta skalních útvarů a přírodních zajímavostí.

Při zpáteční cestě jsme se stavily v hudebním parku, kde nás fascinovaly sochy hudebních nástrojů a pokračovaly zpět do centrem města.
V Kudowě mě nejvíce uchvátila architektura, která byla rozmanitá a poutavá. Některé domy měly opravdu místní folklórní nádech a u jiných byl patrný vliv německé architektury.
Během naší dlouhé procházky městem jsme sem tam zašly do některého z místního obchůdku, kterých je v centru opravdu hodně. Prodavači jsou milí, příjemní a vyjdou vám vstříc. V centru města se dá platit téměř všude platební kartou a v některých obchodech a restauracích i v českých korunách. Namísto cetek a levného zboží z tržiště, jsme si nakonec odvezly polské suvenýry a něco typicky polského na zub.
Před návratem k autobusu, který zůstal na tržišti, jsme ještě zašly do Biedronky a polského Rossmanna a nakonec se vrátily ke zbytku výpravy. Rossmann mě zaujal, protože zde bylo několik stojanů dekorativní kosmetiky, které jsem v životě neviděla. Bohužel jsem si nic extra neodnesla, jelikož sortiment byl poloprázdný a zboží se akorát doplňovalo.

Cesta zpátky trvala 3,5 hodiny a já si celou cestu říkala, že jsem velmi ráda za to, že jsem z výletu něco měla. Na rozdíl od ostatních lidí jsme si město prošly, potkaly jsme pár zajímavých a milých místních občanů, poznaly jsme místní památky a na pár hodin jsme si odpočinuly v příjemném lázeňském prostředí.

Pro to, aby člověk navštívil jinou zemi a poznal její kulturu není nutné jezdit bůhví jak daleko, protože zajímavá místa jsou i pár kilometrů za našimi hranicemi. Až budete mít někdy cestou kolem Náchoda, určitě si najděte chvilku a zajeďte i do Kudowa-Zdrój. Návštěvu toho malého lázeňského městečka můžu jen a jen doporučit. :)




V Polsku jsem pořídila i pár drobností, převážně na památku.
Ráda sbírám turistické vizitky, pohledy, magnety, hrníčky a dřevěné známky. Takže největší radost mám samozřejmě z těchto upomínek. Mimo nich jsem si ještě pořídila na památku povlak na polštář s ovečkami (povlak jde vidět pod suvenýry) a ručně vyrobenou černou ovečku s rozkošnými mašličkami a s nápisek Kudowa-Zdrój.
Bohužel jsme nenarazily cestou na poštu, a tak jsem nemohla pohledy ihned poslat. Známky se totiž stejně jako u nás dají koupit pouze na poště.




Dále jsem si v Rossmannu koupila nádherně vonící kokosový sprchový gel a na závěr ještě krásné pudrově růžové hodinky se zlatým ciferníkem, ze kterých mám obrovskou radost. :)

Doufám, že se vám dnešní nekosmetický článek líbil a že v něm třeba najdete inspiraci pro některý z vašich nadcházejících výletů. :)
Krásný den,
Veronica.



4 komentáře:

  1. Tak to jste měli s mamkou fajn den :) Prostředí se mi líbí i věci, co sis dovezla

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný výlet.. ty domečky se mi moc líbí :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Opravdu moc pěkný článek, věřím, že sis výlet užila, mně by se to také líbilo :)

    SweetElis

    OdpovědětVymazat
  4. Tak musím říci, že to mám úplně stejně. podobné trhy, kde je takové ne moc vábné oblečení nemám ráda, ale na pečivo a jídlo je to hrozně fajn, farmářské trhy mám ráda, avšak asi bych na začátku byla úplně stejně zklamaná jako ty, ale aspoň, že jste se s mamčou nenechaly odradit a pátrali dál :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře, dělají mi velkou radost.
Mějte krásný den. :-)
Veronika